Màximes Oportunitats

Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?

A Catalunya el 16% de centres educatius de primària i secundària estan catalogats com a “Centres de Màxima Complexitat”. Aquests centres (aprox. 90% públics) son els més desafavorits del sistema educatiu, ja que la diversitat de reptes que composen el seu dia a dia requereix uns recursos humans, físics i emocionals que sovint sobrepassen les possibilitats dels seus equips i comunitats educatives. 

Per si fos poc, la situació sobrevinguda de confinament afectarà especialment als infants i famílies a les que atenen, ja que, són les que més pateixen les incerteses i crisi que estem vivint, i que sembla s’allargarà els propers mesos. 

L’evidència demostra que la manera més efectiva i sostenible d’incrementar la qualitat del sistema educatiu passa per millorar les oportunitats i resultats dels alumnes més desafavorits. Per tant, no hi ha qualitat sense equitat. 

No obstant, manquen estratègies, iniciatives i lideratges que posin sobre la taula les mesures necessàries per assegurar que tots aquests centres podran arrencar el nou curs oferint les màximes oportunitats educatives. I diem màximes ja que la base de l’equitat passa per donar més suport a aquells que més ho necessiten d’una manera contundent, radical i decidida. Son aquests centres els que sostenen la cohesió social i son la clau per una societat més diversa, innovadora i igualitària. 

Així, plantegem un repte de país en el que entre totes pensem:

  • Quins recursos prioritaris necessiten aquests centres per poder atendre els reptes d’una tornada al curs tan crítica com la propera?

  • Quines mesures polítiques ambicioses, però viables, poden protegir aquests centres en un context d’incertesa com l’actual?

  • Quins recursos humans addicionals concrets necessiten aquests centres per atendre les necessitats socio-emocionals i de salut mental d’una manera individualitzada?

  • Com elevem les expectatives i motivació per l’aprenentatge de tota la comunitat educativa, i especialment dels infants, després d’una etapa dura i de certa desconnexió acadèmica?

  • Quin suport tecnològic i competencial addicional necessitem assegurar en aquests centres si cal mantenir la (semi)virtualitat?

  • Com podem (re)connectar les comunitats educatives per a establir objectius educatius compartits, principalment entre el centre i les famílies?

  • Quines xarxes i connexions eficaces poden fomentar el suport, aprenentatge i lideratge compartit en aquests centres?

Et convidem a compartir les teves idees, reflexions i propostes amb l’etiqueta #MàximesOportunitats

Reptes

Reptes relacionats

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar