Màximes Oportunitats
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
A Catalunya el 16% de centres educatius de primària i secundària estan catalogats com a “Centres de Màxima Complexitat”. Aquests centres (aprox. 90% públics) son els més desafavorits del sistema educatiu, ja que la diversitat de reptes que composen el seu dia a dia requereix uns recursos humans, físics i emocionals que sovint sobrepassen les possibilitats dels seus equips i comunitats educatives.
Per si fos poc, la situació sobrevinguda de confinament afectarà especialment als infants i famílies a les que atenen, ja que, són les que més pateixen les incerteses i crisi que estem vivint, i que sembla s’allargarà els propers mesos.
L’evidència demostra que la manera més efectiva i sostenible d’incrementar la qualitat del sistema educatiu passa per millorar les oportunitats i resultats dels alumnes més desafavorits. Per tant, no hi ha qualitat sense equitat.
No obstant, manquen estratègies, iniciatives i lideratges que posin sobre la taula les mesures necessàries per assegurar que tots aquests centres podran arrencar el nou curs oferint les màximes oportunitats educatives. I diem màximes ja que la base de l’equitat passa per donar més suport a aquells que més ho necessiten d’una manera contundent, radical i decidida. Son aquests centres els que sostenen la cohesió social i son la clau per una societat més diversa, innovadora i igualitària.
Així, plantegem un repte de país en el que entre totes pensem:
Quins recursos prioritaris necessiten aquests centres per poder atendre els reptes d’una tornada al curs tan crítica com la propera?
Quines mesures polítiques ambicioses, però viables, poden protegir aquests centres en un context d’incertesa com l’actual?
Quins recursos humans addicionals concrets necessiten aquests centres per atendre les necessitats socio-emocionals i de salut mental d’una manera individualitzada?
Com elevem les expectatives i motivació per l’aprenentatge de tota la comunitat educativa, i especialment dels infants, després d’una etapa dura i de certa desconnexió acadèmica?
Quin suport tecnològic i competencial addicional necessitem assegurar en aquests centres si cal mantenir la (semi)virtualitat?
Com podem (re)connectar les comunitats educatives per a establir objectius educatius compartits, principalment entre el centre i les famílies?
Quines xarxes i connexions eficaces poden fomentar el suport, aprenentatge i lideratge compartit en aquests centres?
Et convidem a compartir les teves idees, reflexions i propostes amb l’etiqueta #MàximesOportunitats .
Blog
Llegeix els articles relacionats
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més
-
Aquest repte vol donar resposta a la interrupció sobtada dels vincles educatius, a l’escletxa emocional que s’ha creat i a la qual cal donar resposta durant el proper curs.
Veure'n més
-
La crisi provocada per la pandèmia ha posat en evidència les carències del sistema educatiu pel que fa als recursos digitals disponibles als centres educatius i a les llars més vulnerables. Això, lluny de ser quelcom anecdòtic o lateral al fet educatiu, es situa al centre de les desigualtats socia…
Veure'n més