Digitalització per la millora i l'equitat educativa
Com aprofitar el potencial de la tecnologia digital per desplegar un pla de Blended Learning orientat a la millora dels aprenentatges i la reducció de les desigualtats educatives?
El tancament dels centres educatius durant la crisi del Covid-19 ha obligat a les administracions a prendre mesures urgents per garantir la continuïtat educativa de tot l’alumnat durant el temps de confinament. El sistema educatiu, i la majoria de centres, no estaven preparats per activar d’un dia per l’altre un sistema d’aprenentatge en línia amb garanties de qualitat i equitat educativa. Els centres que més havien avançat en el model digital són els que han tingut major capacitat d’adaptar-se i donar resposta al repte de l’aprenentatge des de casa. Però malgrat l’enorme esforç fet pels centres i els docents, la crisi ha destapat i agreujat les desigualtats educatives i socials, ja que no totes les famílies comptem amb les mateixes possibilitats de fer un acompanyament educatiu adequat als seus fills i filles.
Que hem de fer davant un escenari de possibles confinaments recurrents durant els propers 18 mesos? Amb les escoles intermitentment tancades, hem de donar continuar l’activitat educativa? I si és així, com? No es pot aspirar a tenir un sistema inclusiu i equitatiu només amb solucions d’emergència. Cal activar un pla digital per una educació més resilient davant futurs reptes com el provocat pel Covid-19.
- Podem desplegar per al curs vinent un pla de Blended Learning per a tots els centres educatius orientat a la millora dels aprenentatges i la reducció de les desigualtats educatives?
- Com oferir accés, connexió i dispositius per a tot l’alumnat?
- Com preparar i acompanyar als docents?
- Com capacitar l’alumnat?
- Com proveir dels recursos, metodologies i continguts adequats segons etapes educatives?
- Com flexibilitzar i adaptar objectius educatius, curriculars i d’avaluació de cada centre educatiu?
Blog
Llegeix els articles relacionats
Publicacions
Publicacions relacionades
Reptes
Reptes relacionats
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més