Bretxa digital

Tancar la bretxa digital és possible!

La crisi provocada per la pandèmia ha posat en evidència les carències del sistema educatiu pel que fa als recursos digitals disponibles als centres educatius i a les llars més vulnerables. Això, lluny de ser quelcom anecdòtic o lateral al fet educatiu, es situa al centre de les desigualtats socials i educatives.

Avui en dia, ja no entenem l’educació sense l’acompanyament digital. Ha passat a formar part de l’alfabetització necessària per a esdevenir aprenents, treballadors i ciutadans de ple dret al segle XXI. Per tant, és aquesta una de les assignatures pendents més urgents a resoldre.

La bretxa digital té 3 dimensions:

  1. Bretxa d’accés: la possibilitat per accedir a la tecnologia. Cal garantir és que tot estudiant té accés als dispositius adequats i connexió a la xarxa. Solventar aquesta primera bretxa hauria ser força àgil, ja que depèn de recursos econòmics i tecnològics ja existents. De fet, s’han donat ja algunes passes, però encara insuficients com per donar per tancat aquest primer pas.
  2. Bretxa d’ús: la capacitat de fer servir la tecnologia. cal tancar la bretxa de capacitats digitals. Disposar d’un dispositiu no significa saber fer-lo servir. Cal activar mecanismes socioeducatius que acompanyin les campanyes de connectivitat i repartiment de maquinari.
  3. Bretxa de qualitat d’ús: les destreses digitals de cada persona. Aquesta fa referència al camí d’aprenentatge digital que tot fem al llarg de la vida. Un procés de descobriment i experimentació autònoma.

En aquest repte volem explorar:

  • Quines iniciatives prometedores estan fent arribar dispositius als estudiants i famílies que no en disposen?
  • Quines iniciatives poden millorar la connectivitat a la xarxa d’aquells que no se la poden permetre?
  • Com incorporar les famílies al context digital per a que realitzin un acompanyament adient des de les llars?
  • Quins espais d’aprenentatge comunitari estan acompanyant la capacitació bàsica per a fer ús dels recursos digitals?
  • Com podem garantir que tot estudiant té un referent digital competent?
  • Quins riscos cal prevenir en el context digital i quines oportunitats cal aprofitar?
  • Com la nova era ens ha de fer replantejar els aprenentatges i usos digitals des dels centres?
  • Quins models col·laboratius i comunitaris han sostingut la resiliència digital?

Comptem amb tu per posar en marxa iniciatives per tancar la bretxa digital a partir de les teves idees, aportacions, mesures, reflexions i energia. Comparteix amb l'etiqueta #BretxaDigital.

Reptes

Reptes relacionats

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar