Bretxa digital
Tancar la bretxa digital és possible!
La crisi provocada per la pandèmia ha posat en evidència les carències del sistema educatiu pel que fa als recursos digitals disponibles als centres educatius i a les llars més vulnerables. Això, lluny de ser quelcom anecdòtic o lateral al fet educatiu, es situa al centre de les desigualtats socials i educatives.
Avui en dia, ja no entenem l’educació sense l’acompanyament digital. Ha passat a formar part de l’alfabetització necessària per a esdevenir aprenents, treballadors i ciutadans de ple dret al segle XXI. Per tant, és aquesta una de les assignatures pendents més urgents a resoldre.
La bretxa digital té 3 dimensions:
- Bretxa d’accés: la possibilitat per accedir a la tecnologia. Cal garantir és que tot estudiant té accés als dispositius adequats i connexió a la xarxa. Solventar aquesta primera bretxa hauria ser força àgil, ja que depèn de recursos econòmics i tecnològics ja existents. De fet, s’han donat ja algunes passes, però encara insuficients com per donar per tancat aquest primer pas.
- Bretxa d’ús: la capacitat de fer servir la tecnologia. cal tancar la bretxa de capacitats digitals. Disposar d’un dispositiu no significa saber fer-lo servir. Cal activar mecanismes socioeducatius que acompanyin les campanyes de connectivitat i repartiment de maquinari.
- Bretxa de qualitat d’ús: les destreses digitals de cada persona. Aquesta fa referència al camí d’aprenentatge digital que tot fem al llarg de la vida. Un procés de descobriment i experimentació autònoma.
En aquest repte volem explorar:
- Quines iniciatives prometedores estan fent arribar dispositius als estudiants i famílies que no en disposen?
- Quines iniciatives poden millorar la connectivitat a la xarxa d’aquells que no se la poden permetre?
- Com incorporar les famílies al context digital per a que realitzin un acompanyament adient des de les llars?
- Quins espais d’aprenentatge comunitari estan acompanyant la capacitació bàsica per a fer ús dels recursos digitals?
- Com podem garantir que tot estudiant té un referent digital competent?
- Quins riscos cal prevenir en el context digital i quines oportunitats cal aprofitar?
- Com la nova era ens ha de fer replantejar els aprenentatges i usos digitals des dels centres?
- Quins models col·laboratius i comunitaris han sostingut la resiliència digital?
Comptem amb tu per posar en marxa iniciatives per tancar la bretxa digital a partir de les teves idees, aportacions, mesures, reflexions i energia. Comparteix amb l'etiqueta #BretxaDigital.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Reptes
Reptes relacionats
-
Aquest repte vol donar resposta a la interrupció sobtada dels vincles educatius, a l’escletxa emocional que s’ha creat i a la qual cal donar resposta durant el proper curs.
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més