DeSegregACCIÓ
Acció contra la segregació
Aquest any la preinscripció escolar serà crítica per contenir un creixement de la segregació escolar. El període de preinscripció, que serà principalment online, i una alta mobilitat de les famílies a causa de la crisi de la COVID-19, empitjoraran els nivells de segregació escolar a Catalunya. Si no es despleguen les mesures necessàries per identificar i distribuir aquest alumnat, la segregació escolar pot incrementar-se de manera contundent i immediata aquest proper curs 2020-21.
L’actual crisi de la Covid-19 està provocant a curt termini un ràpid increment de la població vulnerable. Si ens fixem en altres efectes que va provocar l’anterior crisi econòmica de 2008, pot avançar-se que s’incrementarà el percentatge d’alumnat vulnerable en molts centres, incrementant així els índex de segregació escolar ja que no hi ha suficients mesures de detecció i d’escolarització equilibrada.
Catalunya ha reduït la segregació escolar només un 4% en els últims 5 anys i és un dels països més segregats de la UE. Malgrat els alts nivells de segregació escolar, actualment ja disposem de suficient coneixement per poder combatre-la de manera efectiva.
Aquests als alts nivells de segregació escolar són una clara amenaça per al sistema educatiu. Cal recordar que l’increment de la segregació escolar està relacionat amb pitjors resultats educatius, més abandonament escolar i pitjor cohesió social. L’alumnat desfavorit que va a centres escolars amb alta concentració d’alumnat desfavorit, als 15 anys té de mitjana uns resultats educatius 3 anys inferiors a la mitjana.
Així, ens trobem que el present període de preinscripció i l’inici del curs 2020-21 són una oportunitat imperdible per evitar l’empitjorament de la segregació en alguns territoris. Per això, la Fundació Bofill, en el marc del projecte Obrim L’Educació, proposem un conjunt de mesures que tant el Departament d’Educació com els Ajuntaments han d’entomar amb urgència per evitar un increment de la segregació escolar en els propers 6 mesos.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Notícies
Estigues informat les noticies relacionades
Publicacions
Publicacions relacionades
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més