Foment de la lectura
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Està demostrat que un bon desenvolupament de la comprensió lectora a primària és un dels factors preventius del fracàs escolar clau. A Catalunya, 1 de cada 7 infants no aconsegueix assolir un nivell suficient. La situació actual ens obliga a ser especialment proactius en aquest repte, ja que:
El trencament dels hàbits quotidians de lectura suposa un un llast que provoca interferències en la resta d’aprenentatges, creant un efecte en cadena.
Els infants i joves més vulnerables són els que tenen un risc més alt de perdre el contacte amb referents lectors.
Els mateixos, estan mancats de llibres o accés digital a recursos lectors en obert i gratuïts.
Aquells que trenquin la continuïtat lectora, tindran una tornada a les aules presencials amb una motxilla de dèficits de comprensió lectora que aniran arrossegant durant mesos.
En aquest repte, no només parlem de saber llegir o fer-ho amb fluïdesa, sinó ser capaç de:
Interpretar les diferents idees que surten d’un text i detectar els elements més rellevants.
Comprendre significats concrets i globals i poder argumentar opinions al respecte.
Entendre les orientacions i instruccions complexes.
Mantenir l’atenció i la concentració.
Desenvolupar una expressió oral satisfactòria.
Cercar, destriar, analitzar i sintetitzar informació de la xarxa.
Aquests elements són primordials i, per tant, tenim el repte i el deure d’oferir les oportunitats necessàries per garantir-ho, especialment en entorn desafavorits on aquestes oportunitats son més minses.
Hi ha factors que faciliten processos de promoció de la comprensión lectora:
Desenvolupar el gust per la lectura com espai de llibertat, creixement, fantasia, reflexió i gaudi.
Crear espais que convidin, inspirin i acompanyin la lectura, fent-la més social, inclusiva i vibrant.
Tenir referents que acompanyin, orientin i motivin la lectura.
Promoure comunitats obertes (físiques o virtuals) en les que es comparteixin experiències o reflexions al voltant de la lectura, convertint-la en un factor de socialització i capital social.
En el context actual, encara és més urgent afrontar aquest repte. Per ara, imaginem diverses línies de treball:
Com garantir que tots els infants disposen d'una biblioteca personal a casa seva que faciliti desenvolupar l'hàbit i el gust per la lectura?
Quines estratègies permeten involucrar les famílies com a protagonistes de l’acompanyament des d'una perspectiva quotidiana, afectuosa i propera?
Com oferir més i millors espais en els que oferir experiències lectores (biblioteques, entitats socials, centres cívics, etc) amb referents que sostinguin l’adherència i motivació en el temps?
Com posar en contacte agents complementaris que sumant forces puguin fer arribar la lectura a totes les llars?
Ara, et cridem a sumar-te al repte d’impuls de la comprensió lectora amb les teves idees, propostes, energia i xarxa! Comparteix amb l'etiqueta #FomentLectura.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més
-
Aquest repte vol donar resposta a la interrupció sobtada dels vincles educatius, a l’escletxa emocional que s’ha creat i a la qual cal donar resposta durant el proper curs.
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més