Foment de la lectura

Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?

Està demostrat que un bon desenvolupament de la comprensió lectora a primària és un dels factors preventius del fracàs escolar clau. A Catalunya, 1 de cada 7 infants no aconsegueix assolir un nivell suficient. La situació actual ens obliga a ser especialment proactius en aquest repte, ja que:

  • El trencament dels hàbits quotidians de lectura suposa un un llast que provoca interferències en la resta d’aprenentatges, creant un efecte en cadena.  

  • Els infants i joves més vulnerables són els que tenen un risc més alt de perdre el contacte amb referents lectors. 

  • Els mateixos, estan mancats de llibres o accés digital a recursos lectors en obert i gratuïts. 

  • Aquells que trenquin la continuïtat lectora, tindran una tornada a les aules presencials amb una motxilla de dèficits de comprensió lectora que aniran arrossegant durant mesos.   

En aquest repte, no només parlem de saber llegir o fer-ho amb fluïdesa, sinó ser capaç de:

  • Interpretar les diferents idees que surten d’un text i detectar els elements més rellevants. 

  • Comprendre significats concrets i globals i poder argumentar opinions al respecte. 

  • Entendre les orientacions i instruccions complexes. 

  • Mantenir l’atenció i la concentració. 

  • Desenvolupar una expressió oral satisfactòria. 

  • Cercar, destriar, analitzar i sintetitzar informació de la xarxa. 

Aquests elements són primordials i, per tant, tenim el repte i el deure d’oferir les oportunitats necessàries per garantir-ho, especialment en entorn desafavorits on aquestes oportunitats son més minses. 

Hi ha factors que faciliten processos de promoció de la comprensión lectora: 

  • Desenvolupar el gust per la lectura com espai de llibertat, creixement, fantasia, reflexió i gaudi. 

  • Crear espais que convidin, inspirin i acompanyin la lectura, fent-la més social, inclusiva i vibrant. 

  • Tenir referents que acompanyin, orientin i motivin la lectura.

  • Promoure comunitats obertes (físiques o virtuals) en les que es comparteixin experiències o reflexions al voltant de la lectura, convertint-la en un factor de socialització i capital social.  

En el context actual, encara és més urgent afrontar aquest repte. Per ara, imaginem diverses línies de treball: 

  • Com garantir que tots els infants disposen d'una biblioteca personal a casa seva que faciliti desenvolupar l'hàbit i el gust per la lectura?

  • Quines estratègies permeten involucrar les famílies com a protagonistes de l’acompanyament des d'una perspectiva quotidiana, afectuosa i propera?

  • Com oferir més i millors espais en els que oferir experiències lectores (biblioteques, entitats socials, centres cívics, etc) amb referents que sostinguin l’adherència i motivació en el temps?

  • Com posar en contacte agents complementaris que sumant forces puguin fer arribar la lectura a totes les llars?

Ara, et cridem a sumar-te al repte d’impuls de la comprensió lectora amb les teves idees, propostes, energia i xarxa! Comparteix amb l'etiqueta #FomentLectura

Reptes

Reptes relacionats

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar