Suport educatiu perquè ningú no quedi enrere
Com implementar un sistema de reforç educatiu, gratuït i efectiu, per a l’alumnat més desafavorit?
El curs vinent serà necessari activar programes i recursos de suport educatiu per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa. La bretxa educativa d’aquest alumnat s’haurà eixamplat i se’ls han d’oferir de manera urgent reforços addicionals perquè ningú no quedi enrere.
Disposar de molts i bons recursos de suport educatiu en un municipi no garanteix necessàriament que aquests arriben a qui ho necessita. Per ser efectiu, el suport educatiu ha d’anar més enllà d’un conjunt d’iniciatives disperses, i configurar un sistema de cooperació en xarxa, amb recursos i valors compartits i amb més potencial d’impacte.
A nivell municipal, caldria que els diversos recursos de suport i reforç educatiu actuïn de manera coordinada per assegurar les oportunitats d’èxit educatiu per a tothom, i amb l’objectiu conjunt d’arribar sobretot a tots els infants i joves amb majors dificultats educatives. Addicionalment, els centres educatius també haurien de garantir opcions d’estudi assistit dins de la jornada escolar per tal d’ acompanyar els infants i joves en la realització de les tasques escolars, per tal de no accentuar encara més les desigualtats ja existents.
- Com poden els municipis liderar un treball coordinat entre les escoles, els recursos educatius de l'entorn i les entitats d'acció social per enfortir una xarxa local de suport i reforç educatiu per a tot l'alumnat?
- Quina implicació i compromís es necessita dels centres educatius i dels docents en el suport educatiu?
- Com s’han de coordinar els tutors amb els professionals o docents de suport?
- Quin abordatge fem dels deures escolars des del suport educatiu?
- Quines metodologies didàctiques i quina combinació d’activitats és més eficaç?
- Quina implicació de les famílies hem de potenciar des del suport educatiu?
- Com fer una oferta atractiva per l’alumnat en risc d’abandonament del sistema educatiu?
- Quines formes de suport educatiu i per a qui han de ser gratuïtes?
Blog
Llegeix els articles relacionats
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més