Per unes transicions educatives d'èxit!
Com podem activar estratègies municipals contra l'abandonament educatiu?
La crisi del covid-19 està provocant que la població més desfavorida pateixi especialment la manca d’oportunitats educatives enriquides, així com la falta d’acompanyament i orientació en les seves trajectòries personals. Aquestes iniquitats són especialment preocupants en un moment crític per a la trajectòria vital de les persones: les transicions educatives. Són especialment crítics el pas de l’ESO a la postobligatòria, o les transicions entre diferents estudis postobligatoris.
Qualsevol dificultat en l’experiència educativa dels alumnes o qualsevol situació crítica que visqui la família pot acabar desembocant en abandonament escolar. La recerca, de fet, apunta a diferents elements que durant les transicions educatives poden dur a una persona a l’abandonament escolar: situacions de molt estrès a casa, desafecció escolar, manca de suport escolar i/o educatiu ajustat a les necessitats específiques, o caiguda d’expectatives que potser ja eren febles. Tots aquests elements estan entrant en crisi en l’actual context, i seran clau en els propers mesos i durant aquest estiu de 2020.
Catalunya no es pot permetre no abordar aquest repte. L’any 2019 la taxa d’abandonament escolar va pujar més d’un punt i es va situar en el 19%. Un empitjorament podria fer pujar aquesta taxa per sobre del límit psicològic del 20%. Calen doncs estratègies efectives i viables en el curt termini. Unes estratègies que es puguin activar des de la proximitat territorial i que impliquin i empoderin tots els referents que acompanyen la trajectòria dels joves: docents, educadors, caps de lleure, entitats, tècnics municipals, etc.
Ens plantegem poder donar respostes concretes a preguntes com: Quins perfils d’alumnat, centres o barris han de ser prioritaris? Com detectem l’alumnat que necessiti suport en aquest àmbit? Com els anem a buscar i els oferim una ajuda atractiva per a ells?
Blog
Llegeix els articles relacionats
Publicacions
Publicacions relacionades
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
Moltes escoles i instituts han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund dels seus projectes educatius. El context excepcional que estem vivint posa de manifest la necessitat de seguir impulsant aquests processos de transformació educativa. Som-hi!
Veure'n més