Transformació Educativa
Com podem mantenir l’impuls de la transformació educativa en la situació actual?
Moltes escoles i instituts del nostre país han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund del propòsit educatiu i les pràctiques d’ensenyament-aprenentatge, amb l’objectiu de superar definitivament els vestigis d’un sistema educatiu uniformitzador i transmissiu, contribuint a generar experiències d’aprenentatge gratificants i empoderadores per a tots els infants i joves.
Que l’escola prepara per a la vida (el propòsit de l’educació) i que l’alumne és i ha de ser el centre de l’aprenentatge (unes pràctiques d’aprenentatge que responguin a aquest propòsit) són dues conviccions de les escoles que més han avançat en els seus processos de transformació. La situació de confinament actual ha contribuït a visibilitzar alguns reptes del nostre sistema educatiu, fent aflorar, de manera encara més evident, aquestes conviccions i la clara necessitat de transformació educativa.
També és cert, però, que la situació sobrevinguda i el context d’incertesa alhora que l’escenari de no presencialitat ha superat a tothom. Els equips docents i directius dels centres educatius s’han vist obligats a gestionar un volum ingent d’urgències. Ara ens hem d’assegurar que tot el camí recorregut no s’atura, i que els centres segueixen disposant dels espais de reflexió i construcció dels projectes que s’han estat engendrant en els últims anys.
D’altra banda, són molts els centres educatius que han fet apostes clares per metodologies i pràctiques d’aprenentatge que presenten grans dificultats de rèplica en el context virtual (el treball cooperatiu, l’experimentació amb materials manipulatius, els espais de lliure circulació, etc.). Com ens assegurem que aquests projectes no perden les seves essències sinó que aprofiten la seva maduresa i els seus lideratges per seguir creixent?
En aquest sentit, volem donar veu als i les professionals dels centres educatius que treballen dia a dia per adaptar-se als reptes i necessitats del confinament, i també per consolidar els seus projectes educatius per a “garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom” (objectiu 4 de l’Agenda 2030 de Nacions Unides).
En aquest repte ens preguntem, doncs, com podem mantenir l’impuls de la transformació educativa en la situació actual, i per fer-ho plantegem les següents preguntes:
- Quins són els aprenentatges essencials a desenvolupar en els infants i joves en aquest moment excepcional?
- En la situació actual, quin ha de ser el rol de les famílies en la tasca d’acompanyar l’aprenentatge dels seus fills i filles? De quina manera l’escola pot acompanyar les famílies durant aquest període? Què podem aprendre de la situació actual per repensar el vincle família-escola de cara al nou curs?
- Com podem dur a terme una avaluació formativa en el context actual? Com ens assegurem que arribem també a l’alumnat que pot quedar més desconnectat en la situació de no presencialitat? Quines lliçons podem extreure de la situació actual que ens serveixin per millorar l’avaluació formativa en possibles noves situacions de no presencialitat?
- Com ha de canviar la funció tutorial per respondre a la necessitat de personalitzar l’aprenentatge en la situació d’educació a distància? Quines experiències reeixides tenim i què n’hem après? A partir dels aprenentatges de la situació actual, de quina manera canviarà l’acompanyament tutorial quan tornem a l’escola presencial?
- Com s’han d’organitzar i coordinar els claustres docents per esdevenir equips que responen a la una davant d’aquesta situació? Què hem après de la funció dels equips directius durant la crisi i què canviarem de cara al curs vinent?
- Com poden els equips docents i les escoles fer una autoavaluació de la seva tasca durant aquests mesos per aprendre de l’experiència (de manera individual i col·lectiva) i estar més preparats per actuar en possibles noves situacions de no presencialitat o semi-presencialitat? Com podem aprofitar la situació actual per convertir l’escola en una veritable organització que aprèn?
Et convidem a compartir les teves idees, reflexions i propostes amb l’etiqueta #TransformacioEducativa.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Vídeos
No et perdis el contingut relacionat
Reptes
Reptes relacionats
-
En un escenari de nous confinaments, com desenvolupar un pla digital per oferir continuïtat educativa amb garanties de qualitat i equitat? Com anar més enllà de les solucions d’emergència i aprofitar el potencial tecnològic per construir una educació més resilient?
Veure'n més
-
Com oferim les màximes oportunitats educatives als centres més desafavorits?
Veure'n més
-
La crisi del covid-19 impactarà en les transicions educatives dels joves i incrementarà l'abandonament escolar. Com podem donar respostes concretes a aquest repte? Què poden fer docents, centres educatius, educadors, entitats comunitàries i de lleure o els Ajuntaments?
Veure'n més
-
Com hauria de ser l’acollida als infants i famílies el curs vinent?
Veure'n més
-
Els períodes de desconnexió escolar tenen un important impacte en la pèrdua d’aprenentatges. Com poden les activitats de lleure ajudar a combatre aquesta pèrdua? Com podem garantir que aquestes oportunitats arribin a qui més ho necessita?
Veure'n més
-
Catalunya es troba entre els 8 països amb més segregació escolar de la UE, i els seus nivells pràcticament no han canviat en els últims 5 anys. L'alta segregació escolar a Catalunya és una clara amenaça per al sistema educatiu i tenim el coneixement suficient per combatre-la: és possible i urgent!
Veure'n més
-
És necessari activar programes i recursos de suport educatiu en xarxa per acompanyar l’alumnat més perjudicat per la crisi del Covid-19, especialment d’aquells infants i joves que es troben en situacions de major vulnerabilitat social i educativa.
Veure'n més
-
Com podríem oferir espais amb referents lectors durant l’estiu a tots municipis per assegurar la comprensió lectora dels infants?
Veure'n més
-
Aquest repte vol donar resposta a la interrupció sobtada dels vincles educatius, a l’escletxa emocional que s’ha creat i a la qual cal donar resposta durant el proper curs.
Veure'n més
-
La crisi provocada per la pandèmia ha posat en evidència les carències del sistema educatiu pel que fa als recursos digitals disponibles als centres educatius i a les llars més vulnerables. Això, lluny de ser quelcom anecdòtic o lateral al fet educatiu, es situa al centre de les desigualtats socia…
Veure'n més