Transformació Educativa

Com podem mantenir l’impuls de la transformació educativa en la situació actual?

Moltes escoles i instituts del nostre país han impulsat, en els darrers anys, processos de reflexió pedagògica que han portat a un replantejament profund del propòsit educatiu i les pràctiques d’ensenyament-aprenentatge, amb l’objectiu de superar definitivament els vestigis d’un sistema educatiu uniformitzador i transmissiu, contribuint a generar experiències d’aprenentatge gratificants i empoderadores per a tots els infants i joves. 

Que l’escola prepara per a la vida (el propòsit de l’educació) i que l’alumne és i ha de ser el centre de l’aprenentatge (unes pràctiques d’aprenentatge que responguin a aquest propòsit) són dues conviccions de les escoles que més han avançat en els seus processos de transformació. La situació de confinament actual ha contribuït a visibilitzar alguns reptes del nostre sistema educatiu, fent aflorar, de manera encara més evident, aquestes conviccions i la clara necessitat de transformació educativa.

També és cert, però, que la situació sobrevinguda i el context d’incertesa alhora que l’escenari de no presencialitat ha superat a tothom. Els equips docents i directius dels centres educatius s’han vist obligats a gestionar un volum ingent d’urgències. Ara ens hem d’assegurar que tot el camí recorregut no s’atura, i que els centres segueixen disposant dels espais de reflexió i construcció dels projectes que s’han estat engendrant en els últims anys. 

D’altra banda, són molts els centres educatius que han fet apostes clares per metodologies i pràctiques d’aprenentatge que presenten grans dificultats de rèplica en el context virtual (el treball cooperatiu, l’experimentació amb materials manipulatius, els espais de lliure circulació, etc.). Com ens assegurem que aquests projectes no perden les seves essències sinó que aprofiten la seva maduresa i els seus lideratges per seguir creixent?

En aquest sentit, volem donar veu als i les professionals dels centres educatius que treballen dia a dia per adaptar-se als reptes i necessitats del confinament, i també per consolidar els seus projectes educatius per a “garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom” (objectiu 4 de l’Agenda 2030 de Nacions Unides).

En aquest repte ens preguntem, doncs, com podem mantenir l’impuls de la transformació educativa en la situació actual, i per fer-ho plantegem les següents preguntes: 

  • Quins són els aprenentatges essencials a desenvolupar en els infants i joves en aquest moment excepcional?
  • En la situació actual, quin ha de ser el rol de les famílies en la tasca d’acompanyar l’aprenentatge dels seus fills i filles? De quina manera l’escola pot acompanyar les famílies durant aquest període? Què podem aprendre de la situació actual per repensar el vincle família-escola de cara al nou curs? 
  • Com podem dur a terme una avaluació formativa en el context actual? Com ens assegurem que arribem també a l’alumnat que pot quedar més desconnectat en la situació de no presencialitat? Quines lliçons podem extreure de la situació actual que ens serveixin per millorar l’avaluació formativa en possibles noves situacions de no presencialitat? 
  • Com ha de canviar la funció tutorial per respondre a la necessitat de personalitzar l’aprenentatge en la situació d’educació a distància? Quines experiències reeixides tenim i què n’hem après? A partir dels aprenentatges de la situació actual, de quina manera canviarà l’acompanyament tutorial quan tornem a l’escola presencial? 
  • Com s’han d’organitzar i coordinar els claustres docents per esdevenir equips que responen a la una davant d’aquesta situació? Què hem après de la funció dels equips directius durant la crisi i què canviarem de cara al curs vinent?
  • Com poden els equips docents i les escoles fer una autoavaluació de la seva tasca durant aquests mesos per aprendre de l’experiència (de manera individual i col·lectiva) i estar més preparats per actuar en possibles noves situacions de no presencialitat o semi-presencialitat? Com podem aprofitar la situació actual per convertir l’escola en una veritable organització que aprèn? 

Et convidem a compartir les teves idees, reflexions i propostes amb l’etiqueta #TransformacioEducativa.

Blog

Llegeix els articles relacionats

Vídeos

No et perdis el contingut relacionat

Un nou vincle família-escola: adaptar-nos als codis i llenguatge de les famílies.

Un nou vincle família-escola: comunicar amb claredat el projecte educatiu i les propostes

Un nou vincle família-escola: reorganitzar-nos i coordinar-nos per atendre i implicar les famílies.

Reptes

Reptes relacionats

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar