Fundació Bofill

PER QUÈ OBRIR L’EDUCACIÓ?

Contra les desigualtats educatives

A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.

La recerca mostra que l’absència perllongada de classes accentua les desigualtats educatives entre alumnes i famílies, provoca pèrdua del ritme d’aprenentatges i desvinculació escolar. I això es viu en un context crític per moltes llars que pateixen dificultats econòmiques, laborals o de salut. Caldrà acompanyar les problemàtiques crítiques derivades de l’angoixa, la inseguretat i la frustració.

No podem permetre que la crisi de salut provoqui una crisi educativa. Les bones oportunitats educatives són un component del benestar i no s’hi contraposen. Les propostes educatives han de contemplar les desigualtats i situacions individuals, per construir un vincle d’acompanyament i un estímul.

Com es compensen les desigualtats educatives en època de coronavirus? La nostra resposta és clara:cal obrir l’educació per generar condicions de possibilitat per a tothom.

Una educació construïda en comunitat, una educació enriquida, oberta a noves oportunitats d’aprenentatge, de cura, de benestar i de col·laboració plena, que ens permeti crear un pla de xoc compartit

Obrim l’Educació és la resposta de la Fundació Bofill a aquesta necessitat i oportunitat compartida. Un projecte que vol que la crisi de salut que estem vivint no generi una crisi educativa. Per a fer-ho volem obrir les nostres propostes i idees a tota la comunitat mitjançant:

  • Una agenda de mesures educatives urgents amb un propòsit clau: finalitzar el curs actual de la millora manera possible per al nostre alumnat, crear les condicions per un estiu educatiu enriquit per a tothom i començar un nou curs ple de noves oportunitats. Ara és el moment d’assentar les bases d’un sistema educatiu resilient, que davant de nous possibles embats o noves crisis sanitàries, pugui superar totes les dificultats i garantir un aprenentatge en clau de qualitat i d’equitat a tot l’alumnat. És el moment de posar aquestes bastides perquè el sistema no torni a col·lapsar.
  • Un mapa de reptes a resoldre de forma oberta i col·laborativa en època de coronavirus: una crida oberta a tota la comunitat educativa a afrontar reptes, experimentar i compartir solucions i liderar propostes davant les (noves o antigues) problemàtiques que la crisi del coronavirus ha deixat al descobert. Cap organització per si mateixa pot resoldre el problema de la iniquitat educativa, però junts podem fer-ho.
  • Un espai per a compartir reflexions, aprenentatges i recursos sobre què s’està fent a nivell educatiu global davant la covid19, idees sobre què es podria activar a Catalunya, conèixer qui està impulsant ja accions educatives i explorar plegats com es pot donar resposta a la pandèmia sanitària.
  • Un manifest que representa el nostre compromís per impulsar un país ple d’oportunitats educatives. Una eina en evolució constant per compartir amb vosaltres valors i visió sobre com afavorir que l’educació segueixi bategant contra les desigualtats.

Manifest

Per un país de noves oportunitats

Amb aquest text iniciem un procés de construcció d’un manifest compartit que s’anirà enriquint fruit de les vostres aportacions i del treball que fem a través d’aquest projecte:

Obrim l’Educació ...

  • A un temps de benestar i de cura
    El temps de confinament està sent una experiència difícil que està comportant emocionalment, però també social i familiarment, conseqüències mult dures. En aquests moments el món educatiu ha de prioritzar l’acollida i el benestar emocional front el resultadisme acadèmic, sobretot perquè l’acompanyament emocional de l’alumnat és necessari per crear condicions d’educabilitat.
  • Per sembrar oportunitats
    El tancament de les escoles ha provocat un afebliment del vincle escolar amplificant les desigualtats existents. Revertir aquesta "desconnexió escolar" i la pèrdua d'aprenentatges, en clau de competències, habilitats i continguts, ha de ser una de les prioritats a resoldre. Per a fer-ho, cal que ara més que mai sembrem educació, omplint els barris d’oportunitats d’estiu i planificant un nou curs escolar més ambiciós que mai.
  • Amb tota la comunitat
    Docents i famílies han suportat de nou el pes d’aquesta crisi molt sols, ara ens toca a la comunitat i a les administracions fer un esforç ràpid per demostrar que som una societat coresponsable i que tenim el deure de restaurar el futur educatiu dels infants i dels joves amb noves oportunitats. Creiem que ara és el moment d’impulsar un projecte ambiciós de resposta comunitària, per enriquir l’entorn educatiu de tot l’alumnat.
  • Contra les desigualtats
    Conèixer les desigualtats no pot servir només per constatar-les i pensar que són molt complexes i inamovibles. Existeixen actuacions efectives a fer i provades en molts indrets que ens mostren que no ens hem de conformar amb una societat desigual. Activem-les i reinvertim els aprenentatges d’aquesta crisi en dotar-nos d’un sistema educatiu més resilient i equitatiu.

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar