6 mesures perquè cap alumne quedi desconnectat de l’escola
16/04/2020
- Existeix una bretxa digital entre les llars, que fa que els alumnes d’entorns socials i culturals més desafavorits tinguin moltes més dificultats per seguir el curs de forma telemàtica
- Cal garantir que tot l’alumnat rep l’atenció i l’orientació educativa necessàries per seguir el curs telemàticament de manera adequada
Sabem que existeix una bretxa digital entre les llars, que fa que els alumnes d’entorns socials i culturals més desafavorits tinguin moltes més dificultats que la resta per seguir el curs de forma telemàtica. Una bretxa que es manifesta a dos nivells: 1) desigualtat “material”, en la disponibilitat de terminals i connectivitat; 2) desigualtat “subjectiva”, en la possibilitat de gaudir d’un entorn que orienti sobre com utilitzar aquestes tecnologies i recursos de manera efectiva i autònoma.
Contra la “bretxa material”, caldrà, en primer lloc, garantir que tot l’alumnat disposa de connectivitat per poder seguir el curs a distància. Per tal d’assegurar aquesta connectivitat en les llars més vulnerables, serà necessari:
Establir acords entre administracions públiques (Departament d’Educació i ajuntaments) i operadores mòbils per a la compra de paquets de dades per fer arribar a les famílies sense connectivitat.
Provisió de wifi gratuït en entorns urbans especialment desafavorits mitjançant acords entre ens locals i operadores.
En segon lloc, és urgent que totes les llars gaudeixen d’una dotació mínima de dispositius aptes perquè els fills i filles en edat escolar tinguin possibilitat de seguir el curs telemàticament. Això implicarà:
Des del Departament d’Educació, així com des del món editorial, treballar per l’adequació dels continguts educatius al conjunt de dispositius mòbils disponibles.
Distribució gratuïta de dispositius mòbils en llars on no se’n disposi o la dotació sigui marcadament insuficient. Aquest repartiment hauria de córrer a càrrec del Departament d’Educació i els ens locals, i implicaria disposar d’un registre de dispositius per llar en l’actualització del qual caldria implicar els centres educatius.
Pel que fa a la lluita contra la “bretxa subjectiva”, cal garantir que tot l’alumnat rep l’atenció i l’orientació educativa necessàries per seguir el curs telemàticament de manera adequada. Per tal d’assegurar aquest vincle entre el centre educatiu i l’alumnat més vulnerable, caldrà:
Disposar els centres educatius d’un registre fiable d’aquells alumnes que menys accedeixen als recursos digitals o que més dificultats mostren en el seguiment de tasques online (alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu Digital, NESED).
Realitzar des dels centres educatius una acció tutorial i docent suplementària amb l’alumnat NESED, que faci ús no només de tots els recursos digitals disponibles, sinó també de la trucada telefònica (a alumnes i famílies) com a mecanisme d’acompanyament.
Aquest contacte específic entre tutors o docents i alumnat NESED hauria d’incloure els següents 3 components:
Contrast de la situació de l’alumne i la seva família: en el pla personal, emocional i motivacional, relacions dins la llar, infrastructura per a l’estudi, etc.
Orientació i suport socioemocional i regulatiu: motivació i guia de cara a mantenir actituds de resiliència i capacitat regulativa, evitant actituds de control o fiscalització.
Connexió de l’alumne amb la resta de professors o figures d’orientació.
L’acció suplementària hauria d’inscriure’s dins els plans d’acció tutorial i les estratègies d’atenció a la diversitat i inclusió social dels centres.
Obrim L’Educació: Per un país de noves oportunitats
Aquestes mesures formen part de l'informe Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19.
A la primera part de l'informe apuntem 30 mesures de xoc organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació: a) finalització del curs 2019-2020; b) període d’estiu; i c) inici i seguiment del curs 2020-2021.
I, en una segona part, plantegem un conjunt de reptes i àmbits de reforma que considerem primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates.
Vols saber-ne més i conèixer totes les mesures i propostes de reforma? Et recomanem consultar la presentació de l'informe, el resum executiu i l’informe complet.