La lluita contra l’absentisme: mesures contra la desafecció escolar

  • Probablement el llarg període d’absència de classes accentuarà en alguns joves un sentiment de desvinculació escolar

  • Els alumnes absentistes tenen una probabilitat molt superior als que no ho són d’obtenir pitjors resultats acadèmics i abandonar els estudis

L’absentisme escolar té conseqüències negatives directes sobre les oportunitats educatives i socials d’infants i adolescents. Els alumnes absentistes tenen una probabilitat molt superior als que no ho són d’obtenir pitjors resultats acadèmics i abandonar els estudis. En darrera instància, l’absentisme s’associa al manteniment de conductes de risc o delictives i a majors taxes de desocupació. I perquè sabem també que l’absentisme afecta principalment a alumnes procedents d’entorns socialment desafavorits. 

Cal tenir en compte que ben probablement el llarg període d’absència de classes accentuï en alguns joves un sentiment de desvinculació escolar que els pugui dur a no reprendre el procés d’escolarització després d’estiu o a fer-ho de manera intermitent amb episodis d’absentisme. 

Cal preveure aquest escenari i treballar per la detecció de situacions de risc, prevenció i actuació immediata davant d’aquests episodis, mitjançant mesures com:

  • Reforçament i execució dels plans locals de prevenció i lluita contra l’absentisme. Liderats pels ajuntaments, aquests plans han de contemplar circuits eficients d’identificació i tractament de situacions de risc, en xarxes d’atenció amb la participació dels centres educatius (figures de tutorització orientació), inspecció i els serveis municipals (educació, serveis socials, joventut, promoció econòmica, salut...).


Obrim L’Educació: Per un país de noves oportunitats

Aquestes mesures formen part de l'informe Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19

A la primera part de l'informe apuntem 30 mesures de xoc organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació: a) finalització del curs 2019-2020; b) període d’estiu; i c) inici i seguiment del curs 2020-2021.

I, en una segona part, plantegem un conjunt de reptes i àmbits de reforma que considerem primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates.

Vols saber-ne més i conèixer totes les mesures i propostes de reforma? Et recomanem consultar la presentació de l'informe, el resum executiul’informe complet

Notícies

Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

Acceptar