Quines són les claus per impulsar un estiu enriquit?

L'aturada estival, molt desitjada per tots, també és un espai de temps que genera moltes desigualtats en termes educatius i competencials. Les activitats d'estiu durant els mesos no lectius permeten als infants i joves que poden participar un espai de creixement i desenvolupament, que els que no hi tenen accés no poden gaudir. En un context com l'actual a què als mesos d'aturada vacacional se sumen els mesos de confinament per la pandèmia de la COVID-19, les conseqüències són molt ferotges i persistents, sobretot entre l'alumnat més vulnerable.

Per fer front a aquesta situació llancem la crida Estiu Enriquit, amb la que volem fomentar la reflexió i donar eines a totes les persones implicades en la construcció d'un estiu excepcional per impulsar activitats d'estiu que responguin al gran repte que tenim al davant. Héctor Gardó i Joan Cuevas desgranen quins són aquests reptes i quines les claus que poden resoldre'ls.

La recerca assenyala que les vacances d'estiu suposen un endarreriment escolar i que 9 de cada 10 docents dedica aproximadament tres setmanes a recuperar els aprenentatges perduts durant els mesos de calor. Alhora, els estudis evidencien que l'activitat educativa sostinguda durant diverses setmanes no lectives aporta beneficis, no només en l'àmbit competencial acadèmic sinó també pel que fa a les competències socioemocionals i al capital social dels infants i joves.

En aquest punt hi tenen molt a dir les entitats del lleure, que any rere any proposen una pila d'activitats com casals d'estius, colònies, rutes, caus, activitats esportives, etc. El món del lleure treballa des de fa anys en clau de benestar d'infants i joves, foment de competències socioemocionals i relacionals i de connexió amb agent de l'entorn i la comunitat. Són, per tant, agents imprescindibles per reduir els efectes de les aturades estivals i potenciar dinàmiques de desenvolupament personal alhora que redueixen la desconnexió total de les vacances.

La proposta d'Estiu Enriquit és, precisament, fer una crida a potenciar aquestes activitats i l'impacte d'aquestes fent-les arribar al màxim d'alumnat de totes les edats, especialment al d'entorns més vulnerables. I fer-ho assegurant una qualitat educativa que aposti, de forma urgent, per garantir les oportunitats de totes, a través de la gratuïtat, la universalitat i amb una mirada 360 graus.

Amb aquesta crida volem afavorir la reflexió dels agents que juguen un paper clau, des de les entitats de lleure com els consorcis i ajuntaments que enguany tenen el gran repte d'oferir i garantir un estiu el més reparador possible que brindi d'oportunitats a totes les famílies.

Sabem, gràcies als estudis duts a terme a diferent escala, que l'estiu enriquit millora la qualitat de vida dels infants i les seves famílies i, que alhora, té un impacte positiu en termes competencials acadèmics, com ara les matemàtiques, l'expressió o la creativitat.

Per això proposem una sèrie de claus a tenir en compte per maximitzar aquests efectes. Treballar competències, algunes bàsiques acadèmiques, però també competències emocionals, socials i relacionals. Potenciar les activitats motrius i també els hàbits lectors, així com cedir espais a la reflexió, a compartir sentiments, etc. Connexió amb l'entorn, i no només ens referim a l'entorn físic sinó també amb els agents que desenvolupen vida i activitat. Es tracta de connectar amb les històries que hi ha darrere de la gent i dels projectes.

Tenir molt present l'enfocament a l'equitat per assegurar que cap infant o jove queda fora de l'activitat per motius econòmics o motivacionals. L'administració ha de vetllar per arribar a totes les famílies vulnerables i donar solucions. Alhora, els agents educatius han de vetllar per proposar activitats motivadores que interpel·lin als nens i nenes del seu entorn. La durada de les activitats d'estiu ha de girar al voltant de les 80 hores, distribuïdes entre 2 i 4 setmanes, com a mínim. Així ho indiquen els estudis que assenyalen l'impacte positiu d'aquestes activitats. Aquestes activitats han de contemplar també les condicions d'educabilitat, com uns bons àpats saludables i unes condicions òptimes de l'entorn. 

Per últim, treballar un fort vincle amb les famílies per no perdre el fil engegat durant el confinament. L'administració té la responsabilitat de posar els mecanismes per aconseguir que totes les famílies puguin tenir accés a les oportunitats educatives de l'estiu. En aquest sentit, és imprescindible que garanteixi la despesa per infant o jove que suposen les 80 hores mínimes d'activitat. Per arribar a les famílies més vulnerables cal que defineixi amb molta cura el públic diana i que procuri el màxim esforç en arribar, com a mínim, al 60% d'aquest. Sovint, per fer-ho cal allargar i flexibilitzar les condicions i calendari per demanar beques i altres ajuts. Per evitar la segregació també en aquests espais cal que a totes les activitats hi pugui accedir tota mena de famílies, i garantir que un 30% dels participants provenen d'entorns desafavorits.

Amb la voluntat de facilitar la reflexió i els recursos, a continuació teniu els enllaços als vídeos i a les presentacions que es van utilitzar en els actes paral·lels celebrats el passat 12 de juny, en el marc de #EstiuEnriquit.

#EstiuFamiliar: Com crear ponts de co-responsabilitat amb les famílies? Amb l'Anna Ramis. [presentació + materials]

#EstiuLector: Com oferir espais acompanyats per fomentar i sostenir l’hàbit lector? Amb l'Anna Juan i Fàtima Avilés. [presentació + materials]

#EstiuActiu: Com generar hàbits i dinàmiques saludables per a tothom? Amb la Cristina Ribes de la Gasol Foundation. [presentació + materials]

    #EstiuVincles: Com aprofitar el context per teixir vincles i fer reforç emocional? Amb en Carles, Irene i Maribel de l'equip Komtü. [presentació + materials]

    #EstiuArtístic: Com estimular el gaudi artístic i la creativitat? Amb la Roser Sanjuan del Centre d'Art la Panera. [presentació + materials]

    #EstiuLúdic: Com motivar i involucrar a través d’estratègies dels jocs? Amb l'Oriol Ripoll. [presentació + materials]

      #EstiuXarxa: Com connectar els aprenentatges de la comunitat? Amb l'Oriol Nicolau de la Cooperativa +Educació. [presentació + materials]

      #EstiuSTEM: Com oferir activitats STEM que elevin expectatives i obrin nous horitzons? Amb l'Irene Lapuente de La Mandarina de Newton. [presentació + materials]

      #EstiuPersonalitzat: Com situar infants i joves al centre d'un estiu enriquit? Amb l'Edgar Iglesias i Moisès Esteban. [presentació + materials]

        Aprofitem per convidar-vos també a consultar diverses publicacions que us poden orientar a desplegar un Estiu Enriquit al vostre municipi. Són documents inspiradors, on apareixen també idees concretes per ajudar-vos a aterrar totes les idees en projectes concrets:

        #EstiuEnriquit és un dels reptes de la crida Obrim l'educació.

        Blog

        Llegeix els articles relacionats

        Utilitzem cookies per oferir a les nostres visites una experiència transparent i còmoda a l'hora de navegar per la nostra web. Si continues navegant, considerem que acceptes la seva utilització. Pots canviar la configuració i obtenir més informació. Llegir més.

        Acceptar